Friday, August 26, 2011

Type A and Type B Personality

Childhood Experience

video

Right Here Waiting Bryan Adams

Sunday, August 21, 2011

Look Into My Eyes Outlandish



"Look Into My Eyes"

Look into my eyes
Tell me what ya see
U don't see a damn thing
Cuz u can't relate to me

U blinded by our differences
My life makes no sense to u
I'm the persecuted one
U the red, white and blue

Each day u wake in tranquility
No fears to cross your eyes
Each day I wake in gratitude
Thankin' God He let me rise

Ya worry 'bout your education
And the bills u have to pay
I worry 'bout my vulnerable life
And if I'll survive another day

Ya biggest fear is getting a ticket
As ya cruise your Cadillac
My fear is that the tank that's just left
Will turn around and come back

Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Has our world gone all blind
Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Some one tell me

Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

See I've known terror for quite some times
57 years so cruel
Terror breathes the air I breathe
It's the check point on my way to school

Terror is the robbery of my land
And the torture of my mother
The imprisonment of my innocent father
The bullet in my baby brother

The bulldozers and the tanks
The gasses and the guns
The bombs that fall outside my door
All due to your funds

You blame me for defending myself
Against the ways of my enemies
I'm terrorized in my own land
And I'm the terrorist

Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Has our world gone all blind
Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Some one tell me

Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

American do ya realize
That the taxes that u pay
Feed the forces that traumatize
My every living day

So if I won't be here tomorrow
It's written in my fate
May the future bring a brighter day
The end of our wait

Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Thursday, August 18, 2011

Bangkit Asal Halim Yazid



LIrik berikut telah di'baku'kan supaya rakan-rakan yang tidak memahami loghat Kelantan dapat memahaminya.

Halim Yazid - Bangkit Asal

Ambo (saya) nak sambung kisah diri sendiri,
Dah adik kakak (saudara-saudari) di kampung pakat (sama-sama) nak dengar lagi,
ambo hormat sanjung segala kasih segala budi,
susah yang ambo tanggung adik kakak ambil perhati...
oooooo ooo oooo, ambo rasa berbesar hati,
oooooo ooo oooo, terima kasih setinggi tinggi....

Masa kecil ambo biasa makan nasi saja-saja,
Kalau ada sekerat ikan, pun kena bahagi dua,
Dapur cuma ada garam, jarang benar ada gula,
Baca bok (buku) malam-malam, hanya minum air telaga,
Bangun pagi-pagi, sauk (tarik) baju pakai seluar,
Mek (mak) ambo rebus ubi, bungkus bui (beri) buat bekal,
Dia pesan hari-hari, Lim (Halim) ngajilah (belajarlah) pandai-pandai,
Kalau periksa (exam) pah (pass) tinggi, orang kata boleh jadi pegawai,

Oooooooooo oo oooo..ambo pergi sekolah berungga-rungga (berlari-lari, berkejr-kejar),
Ooooooooo oooo ooooo..ambo nok ngaji (belajar) wi (nak bagi) pandai-pandai......

Ada satu ketika cikgu minta 10 riyal (10 ringgit),
dia kata sekolah kita nak gi (pergi) melawat sambil belajar,
Hummm.. tak ada apa doh la cikgu wei.., saya tak boleh bayar,
Orang lain pergi belaka, ambo seorang jah (saja) tinggal...

Hok (yang) ambo perit sengoti (sesungguh hati), kena pergi sekolah alik (sebelah) petang,
cikgu kata wajib mari (datang), rumah kuning ada latihan,
Ambo lah yang banyak sekali kena hungga (lari) keliling padang,
kerana ambo tak boleh nak beli seluar pendek kasut sukan....

Ooooooo oo oooo Malu nya wei, ambo kena paje (tahan, denda),
Oooooooo ooo oooo Ni lah baru ambo royat ko orghe (beritahu kat orang),

Terimakasih lah cikgu-cikgu kerana sudi ajar saya,
Dari darjah satu hingga jadi manusia,
Mintak halal segala ilmu yang cikgu beri selama masa,
Di tapak kaki guru ambo tunduk mintak redha,

Ambo masuk universiti tahun 80, budak kampung nak gi ngaji (belajar),
Tak tau lah mana jatuh
adik adik kecik lagi, rasa penat dok dalam baruh (sawah)
Dok tekad dalam hati ambo nak ngaji sungguh-sungguh,
Ingat malu kat orang, waris warah (saudara mara) dok pakat kata (asyik mengata),
Tak usah lah dok tebeng (bersungguh sangat) kalau tidak bangsa kaya,
Hantar sekolah anak jantan buat habiskan harta,
Tidak kata nok pakat rate (sama-sama bantu), tolong bantu samah dua (50 sen seringgit, 50 sen=seamas/samah.......).

Ooooooooooooo ooo ooo Tak dok (tak ada) waris nya diri ambo....
Ooooooooooooo oooo ooo Demo tokse kelih (tak nak pandang), walau sebelah mata.....

Mek dengan ayah masuk jadi peneroka baru,
Dalam bukit (Di kawasan bukit) nak tanam getah di Kesedar Lepir 1,
Berperang dengan harimau gajah, makan tak makan tak ada siapa tahu ,
beginilah org susah, nak tanggung anak ngaji di U,

kerana keadaan begitu, ayah ambil keputusan,
Wahai anak-anak ku, kita pecahlah tiga jalan,
Mu (kau) Halim, anak nombor satu, mu duduk Kuala Lumpur ngaji lah seorang,
Adik-adik tinggal di kampung dulu, pakat (bersama) duduklah 5 orang ,

Ooooooo..oo oooo Selamat tinggal selamat jalan....
Oooooooo..oo ooo.Adik yang bongsu jerit sokmo (selalu menangis) malam-malam...

Alkisahlah ambo pulak tengah dok kena ngaji di U Malaya,
Buku rujukan pun ambo tak ada, pakai harapkan salin nota,
Berasa malu jugak masuk majlis yang besar-besar,
Baju ambo murah terlajak (murah sangat sangat), 12 riyal jah sehelai,
Hari konvokesyen, hari untuk ayah bonda,
Penat jerih seribu musim, harap mek ayah berasa bangga,
Tahniah dari saing-saing (rakan-rakan), ambo terima banyak bunga,
Ambolah orang panggil Halim anak kampung sesok (miskin) hok (yang) boleh berjaya......

Oooooo..ooo...ooo, akhirnya ambo beroleh sarjana,
Oooooo..ooo.ooo bersyukur pada Allah Maha Kuasa...